07
Gru

Geely udziela licencji na platformę elektryczną polskiemu producentowi samochodów EMP

Firma Geely podpisała umowę na udzielenie licencji na swoją całkowicie elektryczną platformę Sustainable Experience Architecture (SEA) firmie ElectroMobility Poland (EMP), początkującemu producentowi pojazdów elektrycznych wspieranemu przez polski rząd. EMP planuje opracować kilka modeli elektrycznych dla swojej marki Izera. Dwa samochody pokazowe zostały odsłonięte w lipcu 2020 roku. Już wtedy mówiono, że pojazdy (SUV i samochód kompaktowy) będą oparte na kupionej platformie samochodów elektrycznych, nie ujawniając, jaką platformę twórcy mieli na myśli. Nasze media spekulowały wówczas, że padnie na Volkswagena z platformą MEB, Toyotę z e-TNGA lub Hyundaia z nowym E-GMP. Geely nie mogło być wtedy na radarze: Chińska firma zaprezentowała SEA dopiero pod koniec września 2020 roku, czyli około dwa miesiące po prototypach Izera. Smart #1, na przykład, jest również oparty na SEA. Czy kluczowe dane z akumulatorem 66 kWh i napędem 200 kW uda się przenieść do Izery, pozostaje kwestią otwartą. Deklarowanym celem projektu było opracowanie samochodu elektrycznego, który w jak największym stopniu wykorzystuje komponenty od polskich dostawców. EMP zapewniło sobie jedynie licencję na budowę pojazdów w oparciu o SEA, ale nie na zakup komponentów platformy. Oznacza to, że EMP mogłoby samodzielnie produkować komponenty u polskich dostawców, wykorzystując jedynie patenty i plany projektowe Geely. “Architektura SEA doskonale pasuje do koncepcji produktów Izera. Geely zapewnia EMP najwyższej klasy branżowe know-how, a także dodatkowe możliwości biznesowe” – mówi Piotr Zaremba, Prezes Zarządu ElectroMobility Poland. “W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne pozwoli EMP prosperować, umożliwiając nam silne zaangażowanie lokalnych dostawców i realizację projektu w przewidzianych ramach biznesowych.”